logo



27
Тра
2020

Профорієнтаційна робота у філологів та переваги їхнього фаху

 

Однією з вимог сучасного реформування освіти є поглиблення її профорієнтаційного складника. На кафедрі історії та культури української мови філологічного факультету сформовано комплексне бачення цієї проблеми та шляхів її розв’язання.

 

По-перше, окрім обов’язкового впродовж п’яти років у курсових та магістерських роботах студентів, що навчаються за спеціальністю „Середня освіта”, методичного розділу, сьогодні вже маємо праці, цілковито присвячені проблемам методики викладання української мови в закладах середньої освіти. Так, 2017 року студентка заочного відділення Крістіна Злотарь захистила магістерську роботу „Методика вивчення власних назв у шкільному курсі української мови і літератури” (керівник проф. Колесник Н. С.). 2020 року на студентській науковій конференції прозвучали доповіді вихованок проф. Скаба М. С. за матеріалами курсової та магістерської робіт, теж цілковито зорієнтовані на потреби школи: Ольга Ватаманюк „Мовно-стилістична своєрідність науково-популярних творів І. Р. Вихованця” (3курс) та Тетяна Фуштей „Тексти про мову та їх фрагменти на уроках української мови та літературі в школі” (5 курс).

 

По-друге, 03.05.2020 кафедра організувала і провела День відкритих дверей для майбутніх абітурієнтів та стейк-голдерів, у межах якого проф. Скаб М. С. розповів потенційним студентам-філологам та їхнім учителям і наставникам про історію кафедри, її традиції та специфіку.

 

По-третє, за ініціативи завідувача кафедри проф. Колесник Н. С. упродовж цьогорічної практики студенти четвертого курсу провели низку заходів, присвячених профорієнтаційній роботі. Соціологічні опитування свідчать, що найбільший вплив на вибір абітурієнтами навчального закладу та спеціальності має приклад знайомих, які там навчалися. Тому, власне, й було вирішено до спілкування з учнями залучити четвертокурсників, які здатні кваліфіковано й цікаво розповісти про професії університету та умови навчання у ньому. Окрім того, під час практики студенти мали можливість знайти спільну мову зі школярами, налагодити спілкування з ними, що допомогло захопити потенційних абітурієнтів щирою розповіддю про професію філолога.

У 8-11 класах шкіл – базах педпрактики (соціологи вважають, що профорієнтаційна робота буде успішнішою, якщо її систематично проводити, починаючи з 8-10 класу) за активного сприяння вчителів – керівників практики та за підтримки своїх університетських наставників проф. Колесник Н. С., проф. Ковтун А. А., доц. Попович Н. М., доц. Гуцуляк І. Г. практиканти – студенти 403 групи познайомили школярів із філологічним факультетом, його кафедрами, розповіли про умови навчання та перспективи працевлаштування.

Так, Віра Протащук (керівник проф. Колесник Н. С.), провівши бесіду „Чому я сьогодні знову б обрала філологічний…”, відзначила зацікавленість дев’ятикласників Чернівецької гімназії №5 славістичним спрямуванням навчання на філологічному факультеті та можливістю поглибити знання польської мови за кордоном, а також отримати подвійний диплом. Не залишила школярів байдужими і широка палітра подальших можливостей працевлаштування: навчальні заклади, журналістика, переклад, коректура і редагування, копірайтерство тощо.

Ящишена Надія (керівник проф. Ковтун А. А.) зосередила увагу старшокласників Кутського ліцею на перевагах навчання на філологічному факультеті саме в Чернівецькому національному університеті (корпус історичної будівлі, цікаві пари, багата бібліотека, можливість вивчення кількох слов’янських мов), продемонструвала рекламне відео про ЧНУ, прокоментувала світлини зі свого студентського життя.

Стасюк Таїсія (керівник проф. Ковтун А. А.) провела загальношкільний (для 9-11 класів) виховний захід у Чернівецькій гімназії №7: похвалилася рейтингами ЧНУ, познайомила з кафедрами філологічного факультету, спеціальностями, які можна здобути, відповіла на запитання старшокласників щодо вступу й навчання.

Склярова Олена (керівник проф. Ковтун А. А.) зустрілася із випускниками Чернівецького ліцею №4. Практикантка наголосила на високому рівні викладання навчальних дисциплін на філологічному факультеті ЧНУ, деталізувала кар’єрні можливості випускника-філолога (учитель, перекладач, редактор, журналіст, копірайтер, SMM-менеджер, рерайтер, репетитор, науковець та ін.). Як голова студентської ради філологічного факультету, Олена Склярова деталізувала принади студентського дозвілля, запросивши старшокласників долучитися до великої філологічної родини ЧНУ.

Вступай на філологічний!” – так назвала зустріч з учнями 9-х та 11-х класів ЗОШ І–ІІІ ступенів с. Павлівка Калинівського р-ну Вінницької області Ганна Панасик (керівник доц. Гуцуляк І. Г.). І визначила мету: підготувати їх до подальшого професійного й особистісного самовизначення, бо „життя постійно ставить нас перед вибором. У кожної людини є свобода вибору. Вибір існує щоденно, щохвилини. Різний за своєю серйозністю. Неоднаковий за своїми наслідками. Одним із найважливіших кроків у житті є вибір професії. Адже займатися тим, що тебе цікавить, приносить радість, – одна з умов відчуття життєвої повноцінності. Вибір професії – важлива ланка в життєвому й професійному становленні людини. Друже, маєш зробити винятково важливий вибір місця навчання? Вступай на філологічний факультет Чернівецького національного університету ім. Ю. Федьковича”.

Студентка виробила і роздрукувала рекламні буклети, які можуть конкурувати з університетськими, ще раз продемонструвавши вміння і творчий підхід філологів до будь-якої справи.

Маряна Мазуряк (керівник доц. Гуцуляк І. Г.) у Лукавецькій ЗОШ І–ІІІ ступенів Вижницької районної ради Чернівецької області обрала форму бесіди, відкритої, щирої, відвертої: „…філолог – насамперед це знавець української мови та літератури, який вдало володіє мовою, знає культуру мовлення… Недарма кажуть, що філологи надзвичайно цікаві співрозмовники. Особливо в наш час, мені здається, ця професія повинна бути привабливою для кожного”.

Маріанна Тинку (керівник доц. Гуцуляк І. Г.) в актовій залі Герцаївського районного ліцею ім. Г. Асакі зібрала учнів 9-11 класів і відповіла на всі їхні запитання: про історію університету, факультету та їх сьогодення, особливості навчання, дозвілля, що є важливим складником студентського життя. (ФОТО)

Ткачук Діана (керівник доц. Попович Н. М.) провела захід у 10-х класах, метою якого було якомога чіткіше, зрозуміліше пояснити учням, хто такий філолог та чому варто вступати саме на філологічний факультет Чернівецького національного університету імені Ю. Федьковича: „Для того, щоб справді передати атмосферу нашого університету і факультету зокрема, я вирішила зробити бесіду душевною, без нудної інформації, зібрання дат та імен, шаблонного набору слів про факультет.

Про те, що сама будівля університету є шедевром архітектури,  діти вже знали. Учні самі розповідали про те, як були на екскурсії у нашій альма-матер та як здивувала їх велич будівлі. Я акцентувала їхню увагу на тому, що філологічний факультет підходить для абсолютно протилежних типів людей: як творчих, так і точних. Розповіла дітям, як цікаво досліджувати літературні тексти, знаходити в них літературні прийоми, смакувати особливості стилю авторів, виписувати для себе цікаві цитати. Як можна самому навчитись писати, віднайти свій стиль, сформувати вишуканий смак. Адже саме наш факультет допомагає розкрити власний творчий потенціал, даєможливість йому розцвісти.

А от для любителів точності та науковості на нашому факультеті теж, звичайно, є місце. Я зацікавила дітей тим, що викладачі на філологічному факультеті – це люди з надзвичайними знаннями. Розповідала про те, як завела окремий зошит ще на першому курсі, куди щоразу записувала всі цікавинки, про які дізнавалася на улюблених парах. Звернула також увагу на те, що, навчаючись саме у нас, вони матимуть можливість досліджувати одне із найзагадковіших явищ – мову, дізнаватись про неї багато цікавого, бути в епіцентрі мови та й взагалі поглянути на українську зовсім іншими очима.

Окрім цього, увагу дітей я зосередила на тому, що наш факультет виховує справді класних людей: толерантних, ввічливих, із високими естетичними смаками, цікавими поглядами і особливим стилем життя. Філологічний факультет – це про бажання бути інтелігентним, про бажання смакувати мову, знати її, бути взірцем для інших людей, надихати своєю витонченою мовою, знаннями…, – зауважила я.

Поговорили ми з десятикласниками також про те, що спеціальність „Середня освіта – це, звичайно, й любов до дітей та бажання вчителювати.

Вважаю, що мені вдалося запалити вогонь цікавості у дітей, довести їм, що наш факультет – крута тусівка, де навчаються красиві, розумні, людяні, яскраві особистості. Це ж цілий мікс якостей, які так потрібні молодій сучасній людині!

Діти неабияк зацікавилися. Найпопулярнішим запитанням було: Які предмети потрібно складати для вступу на факультет? Цікавило учнів також те, як в університеті відбувається сесія, чи не складно відсидіти на парах аж 90 хвилин, чи є у нас на факультеті якісь гуртки, де можна поділитися своїми творчими спробами

Впевнена, що хтось із дітей безперечно вирішить пов’язати своє майбутнє із філологічним факультетом. І це буде одним з їхніх найкращих рішень у житті!

Усі студентки руйнували стереотип, що філолог – це тільки вчитель української мови та літератури, хоча це – одна із найпочесніших місій філолога. Зокрема, у своєму буклеті Ганна Панасюк нарахувала щонайменше десять професій, де потрібна саме філологічна освіта.

 

По-четверте, викладачі дисципліни „Українська мова з професійним спрямуванням” кандидати філологічних наук Івасюта М. І. та Стрілець І. В. зініціювали проведення наукового вебінару для студентів І курсу філологічного факультету. Студенти презентували свої дослідження з актуальних проблем навчальної дисципліни, дотичні до роботи вчителя-словесника. Першокурсники жваво обговорювали нову редакцію українського правопису, з’ясовували проблеми культури мовлення вчителя-початківця, аналізували типологію мовних помилок учнівських робіт, опираючись на результати інтерв’ювання шкільних вчителів. Особливо привернула увагу присутніх презентація А. Щебивок «Філолог – це не лише вчитель», у якій студентка показала переваги сімох професій для дипломованого філолога.

 

 

Залишити коментар

*

captcha *