logo



Перспективи розвитку ОНП

ПЕРСПЕКТИВИ РОЗВИТКУ

ОСВІТНЬО-НАУКОВОЇ ПРОГРАМИ

Цілі ОНП узгоджуються з місією та стратегічними напрямами університету, центральні корпуси якого, в тому числі 6-й, де впроваджується програма, включені до Списку Всесвітньої спадщини ЮНЕСКО.

Динамічний розвиток релігієзнавчо-богословських студій, в тому числі у межах наукової школи професора Василя Балуха, результатом діяльності якої є успішний захист 3 докторських і 15 кандидатських дисертацій, а отже й популяризація релігієзнавчих студій ЧНУ в Україні та за її межами (учні В. Балуха працюють у різних містах України і, зокрема, Києві, Львові, Івано-Франківську, Хмельницького, Вінниці, Чернівцях та ін.).

Успішно розвиваються наукові дослідження з актуальних питань релігієзнавчої та богословської думки, історії, філософії та культурології релігії історії, політології, міжнародних відносин. На факультеті виходить 2 фахових видання, визнаних МОН України і ще два – у процесі перереєстрації.

Випускова кафедра виступає базою для проведення різного роду наукових заходів (конференцій, круглих столів, Днів релігійної свободи  і толерантності тощо), у яких беруть участь усі учасники науково-освітнього процесу і, зокрема, здобувачі наукового ступеня доктора філософії.

Програма впроваджується у природньому для неї середовищі та унікальному в багатьох контекстах: по-перше – релігієзнавчі студії в Чернівецькому університеті (у тій чи іншій формі) сягають часів його заснування; по-друге – її освоєння відбувається  у транскордонному, поліконфесійному та поліетнічному регіоні й по-третє – вона відкрита для представників усіх конфесій, церков і релігійних організацій (серед сьогоднішніх здобувачів наукового ступеня доктора філософії є представники релігійної організації адвентистів сьомого дня, Православної Церкви України, Української Греко-Католицької Церкви та ін.

Програма є перспективною й затребуваною на ринку праці, має яскраво виражений регіональний контекст і враховує специфіку запитів  Буковини, як транскордонного регіону з її багатоетнічною та поліконфесійною структурою, а також сучасні вимоги роботодавців, інтереси стейкхолдерів, досвід українських та іноземних ЗВО. Зміст ОНП відзначається чітко побудованою структурою. Науково-освітню діяльність за ОНП релігієзнавство здійснюють висококваліфіковані, досвідчені науково-педагогічні працівники з великим академічним стажем та досвідом наукової праці (на кафедрі, де реалізується програма працює 9 докторів наук, у тому числі 7 філософських, з яких за спеціальністю 09.00.11 – 3).

Освітні компоненти (далі – ОК) складають логічну взаємопов’язану систему та в сукупності дозволяють досягти заявлених цілей та програмних результатів навчання (далі – ПРН). Обов’язкові освітні компоненти забезпечують 3 доктори наук і 2 кандидати наук, доценти.

Обсяг ОНП та окремих ОК відповідає вимогам законодавства щодо навчального навантаження для першого науково-освітнього рівня вищої освіти доктора філософії PhD. Створено належні умови для формування індивідуальної освітньо-наукової траєкторії здобувачів і набуття ними soft skills.

Правила прийому на навчання – чіткі, зрозумілі та є вільному доступі на сайті ЗВО. Їх щорічно оновлюють і популяризують.

Наявна програма системного впровадження внутрішньої і зовнішньої академічної мобільності, а організація освітнього процесу за ОНП цілковито забезпечує студентоцентричний підхід й академічну свободу. Здобувачі своєчасно та в повному обсязі отримують інформацію про цілі, зміст, ПРН, порядок, критерії оцінювання тощо через різноманітні канали інформації.

Реалізація ОНП відбувається шляхом вдалого поєднання навчання і праці, навчання через дослідження. Здобувачі мають можливість і користаються правом на академічну  відпустку.

Зміст ОК систематично оновлюється, а науково-педагогічні працівники – проходять підвищення кваліфікації та наукове стажування. У ЗВО створено широку нормативно-правову базу забезпечення інтернаціоналізації діяльності. Питання організації навчального процесу та шляхи його вдосконалення систематично і ґрунтовно обговорюються на засіданні кафедр, методичних комісіях науково-методичної ради, вченої ради факультету та вченої ради ЧНУ.

У відкритому доступі є документи, щодо форм контрольних заходів та критерії оцінювання здобувачів наукового ступеня доктора філософії. Правила проведення контрольних заходів – чіткі й зрозумілі для всіх учасників освітнього процесу, а головне – забезпечують об’єктивність.

Ґрунтовно розроблено процедури запобігання та врегулювання конфлікту інтересів і порядок оскарження результатів контрольних заходів. Створено нормативно-правове підґрунтя для дотримання академічної доброчесності, запобігання зловживання нею та подолання негативних наслідків у випадку її порушення.

Науково-педагогічні працівники і, зокрема, з групи забезпечення ОНП мають високий рівень академічної та творчої кваліфікації. Існує тісна співпраця з роботодавцями та система її поглиблення. Створено належні  умови для професійного зростання та вдосконалення педагогічної майстерності  викладачів.

У ЗВО діє рейтингова система морального й матеріального стимулювання НПП. ОНП має високий рівень навчально-методичного та матеріально-технічного й інформаційного забезпечення, що сприяє досягненню її цілей і завдань. Сформовано ефективну систему юридичного та практичного забезпечення якості освіти. У ЗВО та в межах ОНП зокрема, системно  проводиться моніторинг.

Усі учасники науково-освітнього процесу за ОНП мають вільний і безоплатний доступ до зазначених ресурсів. В університеті створено сучасний аудиторний фонд, соціальну і спортивну інфраструктуру. Підготовку здобувачів за ОНП релігієзнавство повністю забезпечено приміщеннями для навчання та самостійної роботи, а навчальний план за показниками дисциплін, годин, а також форм контролю виконується на 100%., а освітнє середовище є безпечним для життя та здоров’я усіх учасників ОП.

Добре розвинене студентське самоврядування. Існує прозора політика і процедури вирішення конфліктних ситуацій.

Наявні чіткі та зрозумілі процедури розробки, затвердження, моніторингу і періодичного перегляду ОНП. До цього процесу широко долучаються зацікавлені сторони – роботодавці та здобувачі. Аналіз виконання завдань індивідуального плану роботи здобувачів, звітна документація, участь в обговоренні ОНП щодо вдосконалення змісту та структури підтверджують їх зацікавленість її функціонуванням і розвитком.

Усі необхідні матеріали, що містять інформацію про структуру та зміст ОНП, навчально-методичне забезпечення, специфіку її реалізації, процедури обговорення та оптимізації  і вдосконалення оприлюднено на офіційному сайті кафедри. Також на приватному сайті гаранта програми та приватних сторінках учасників групи забезпечення в соціальних мережах.

Уся інформація, нормативно-правові акти, що регулюють науково-освітній процес у ЗВО та на ОНП є у вільному доступі. Вони – актуальні та ефективні.

Перспективи розвитку ОНП і це підтверджують потенційні здобувачі, яких за попередніми знайомствами та спілкуванням про переваги програми, її сильні та слабкі сторони, може в наступному році навчатися троє або й четверо осіб. Ліцензований обсяг – 17.

Що ж до найближчої перспективи, то першочерговим завданням є розширення параметрів співпраці із потенційними роботодавцями для отримання випускниками гідного робочого місця не лише в освітніх і наукових установах Україні, а й за її межами завдяки отриманим знанням і професійним компетенціям.

Перспективним для розвитку ОНП вбачається проведення її моніторингу із залученням науково-педагогічних працівників, професіоналів-практиків, роботодавців, здобувачів. Ефективність та комплексність моніторингу плануємо забезпечувати різними методами та засобами, а саме: анкетування, опитування, інтерв’ювання (у тому числі здобувачів і випускників, що важливо у контексті об’єктивного аналізу організації та здійснення науково-освітнього процесу й ним зумовленої комунікації з усіма зацікавленими сторонами.

Для системного й структурно-функціонального оновлення ОНП відповідно до вимог сучасного наукового-освітнього простору й процесу на найближчу перспективу заплановано такі заходи:

  1. Для збереження напрацьованого потенціалу і, зокрема, ОНП, що сприятиме розвитку релігієзнавчих студій в регіоні, запланувати відновлення найближчим часом роботи кафедри релігієзнавства та теології.
  2. Розширення застосування інтернет-ресурсів та ІТ-технологій у освітньому процесі та науково-дослідницькому експерименті, в тому числі шляхом впровадження автоматизованих системи управління науково-освітнім процесом, педагогічної комунікації, наукового консультування, звітності тощо (наприклад, електронний кабінет).
  3. Підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників і, особливо, групи забезпечення через навчання і стажування в закордонних університетах та освітніх закладах, а також шляхом активної участі у міжнародних конференціях накових керівників і здобувачів.
  4. Розвивати потенціал існуючих і дбати про формування нових наукових шкіл й активізувати пошук нових можливостей запровадження спільних проектів з університетами-партнерами, науковими й освітніми організаціями та фондами, які надають фінансову допомогу для реалізації наукових проектів і, зокрема, для молодих вчених.
  5. Відновити функціонування наукових журналів – «Релігія та соціум», «Науковий вісник» (серія Філософія) та «Богословський вісник» – поданих на перереєстрацію.
  6. Наростити кількість наукових публікацій у журналах, які індексуються в наукометричних база Scopus і Web of Science.
  7. Налагодити тісніші відносини з європейськими університетами, котрі входять в асоціації COIMBRA та UTRECHT.
  8. Покращувати матеріально-технічне забезпечення навчального процесу за ОНП, в тому числі за рахунок закупівлі високотехнологічного обладнання.
  9. Розвивати та вдосконалювати методологічні основи активізації навчального процесу через дослідження й академічну мобільність.

Розширювати права і можливості структур самоврядування здобувачів, в тому числі й шляхом вдосконалення нормативно-правової бази та збільшення представництва аспірантів в управлінських структурах університету.